Missie & Visie
Meerwerf Basisscholen:
De kernwaarden van het openbaar onderwijs van Meerwerf Basisscholen vormen samen de breed gedragen onderwijs- en ontwikkelvisie ‘Openbaar onderwijs van en voor de samenleving’.
Onze kernwaarden zijn:
- Vrijheid
- Gelijkheid
- Participatie
- Diversiteit
Vrijheid:
We leren kinderen in vrijheid te denken, eigen keuzes te maken en onafhankelijk te zijn. Het erkennen van ieders identiteit, ongeacht afkomst, godsdienst of geaardheid, laat elk kind vrij zichzelf te zijn. Kinderen hebben een eigen mening. We moedigen kinderen aan hun mening te delen en elkaars mening te begrijpen. Door te luisteren, rekening te houden met elkaar en bewust te zijn van wat jouw handelen betekent voor een ander en jouw omgeving. We stimuleren kinderen zelfstandiger te zijn en laten hen in een vertrouwde, positieve sfeer opgroeien en worden tot wie zij willen zijn.
Gelijkheid:
Iedereen is gelijkwaardig. Ongeacht de verschillen die bestaan in uiterlijk, karakter of afkomst. Elk mens telt, elk mens wordt gewaardeerd en elk mens heeft dezelfde rechten en plichten. Een Meerwerf Basisschool geeft iedereen de ruimte zichzelf te zijn of te worden en erkent de eigenheid van elk kind en elke medewerker. Gelijkheid draait om wederzijds respect en het erkennen van ieders identiteit. Samen creëren we een plek waar discriminatie niet bestaat en kinderen als gelijken worden behandeld. Samen werken we aan een eerlijke en rechtvaardige maatschappij.
Participatie:
Door deel te nemen hoor je ergens bij en heb je invloed op je eigen leven én dat van een ander. Meerwerf Basisscholen maakt kinderen betrokken en helpt bij het ontwikkelen van vaardigheden om hun hele leven betrokken te zijn en blijven. Op het gebied van maatschappelijke, culturele en sociale participatie, maar ook later in het leven bij deelname aan de arbeidsmarkt. We leren van elkaar, we helpen elkaar, we geven om elkaar en we blijven bij elkaar. Participatie vraagt om nieuwsgierig, onderzoekend en ondernemend zijn. Zo leer je de wereld om je heen kennen en begrijpen. Juist doordat die wereld altijd in beweging is, stimuleert Meerwerf een leven lang leren.
Diversiteit:
Diversiteit betekent verscheidenheid. Elke Meerwerfschool en -klas is een unieke samenleving. Een plek waar geen scheiding bestaat. Niet in wonen, niet in werken en niet in onderwijs. Onze scholen vormen één plek, voor alle achtergronden. Diversiteit is zichtbaar binnen Meerwerf; onder de leerlingen, maar ook onder personeel. We vinden het belangrijk dat kinderen van jongs af aan leren dat iedereen anders doet, denkt en gelooft. Door kinderen met en van elkaar te laten leren, kennen en vertrouwen zij elkaar. Samen bouwen zij aan het Den Helder van de toekomst. Deze toekomst begint in onze klas.
Onze school:
De Dr. Jac. P. Thijsse is een school:
- die uitgaat van de gedachte dat elk kind uniek is en dit unieke tot ontwikkeling brengt;
- met orde en regelmaat;
- met ruimte en aandacht voor kinderen;
- waar kinderen met plezier naar toegaan;
- waar kinderen zich veilig voelen;
- waar zelfstandigheid belangrijk is;
- die deel uitmaakt van de samenleving;
- die sportief en maritiem is;
- die de eerste gecertificeerde Blue School van Nederland is.
Wij hebben met ons onderwijs het volgende voor ogen: opvoedkundige (pedagogische) en onderwijskundige (didactische) uitgangspunten vormen de basis van het onderwijs op onze school.
Binnen onze onderwijsvisie is het volgende van belang: we gaan uit van en sluiten aan bij de ontwikkeling van het kind. Wij stimuleren jongere kinderen in hun spel om hen zo via het spelen tot leren te brengen. Wij zetten oudere leerlingen aan tot onderzoek; wat weet ik al en wat wil ik nog meer weten?
De wijze waarop het onderwijs wordt vormgegeven:
In de dagelijkse praktijk hanteren we vele werkvormen waarbij de speel-, leer- en werkhoeken een belangrijk element vormen. De kinderen krijgen hierdoor de mogelijkheid zich heel breed te ontwikkelen. Wij ruimen veel tijd in voor het gezamenlijk ontdekken. De lessen zijn interactief, d.w.z. met elkaar spreken, denken en onderzoeken. Al doende wordt de leerstof door de kinderen opgenomen.
Kinderen krijgen leerstof aangeboden, die bij hun jaargroep en hun ontwikkeling past.
Ons leer- en leefklimaat is zodanig ingericht, dat kinderen zich veilig en geaccepteerd kunnen voelen.
Het klimaat van de school:
De sfeer waarin een kind moet opgroeien, is van groot belang. Wij streven naar een vriendelijk en veilig leef- en werkklimaat. De wijze waarop de leerkrachten en de kinderen met elkaar omgaan, is hierbij vooral belangrijk. Een kind moet zichzelf kunnen zijn en moet zich geaccepteerd en veilig voelen.
Een aantal kenmerken:
- We zijn een kindvriendelijke school.
- Kinderen gaan met plezier naar school.
- Kinderen krijgen de ruimte om met cognitieve- en sociaal-emotionele problemen naar voren te komen.
- We vinden dat de kinderen op school moeten presteren, maar we zijn ervan overtuigd, dat prestaties voor ieder kind verschillend mogen zijn.
- Zowel in als buiten de school gelden een aantal schoolregels.
- Ouders worden serieus genomen: hun mening over schoolzaken telt mee.
Identiteit:
Onze school is openbaar. Dat wil zeggen dat bij toelating het geloof, de huidskleur, de afkomst, de geaardheid en de achtergrond van leerlingen geen enkele rol speelt.
De Nederlandse samenleving bestaat uit veel verschillende bevolkingsgroepen. Daarom wil een openbare school dat leerlingen opgroeien in een omgeving die net zo veelvormig is als de maatschappij waarin ze later moeten functioneren. Uitgangspunt hierbij is dat verschillen tussen leerlingen en hun leraren op een positieve wijze worden gewaardeerd. Om deze reden worden personeelsleden aan openbare scholen niet geselecteerd op basis van achtergrond en levensbeschouwing, maar op basis van de aanwezigheid van goede beroepskwaliteiten.
De veelvormige samenstelling van het leerlingen- en het personeelsbestand is een noodzakelijke voorwaarde, maar dit is niet voldoende om de openbare identiteit van de school vorm te geven. Tijdens de verschillende lessen wordt de openbare identiteit van onze school benadrukt. Dit gebeurt door positieve aandacht te geven aan de culturele en levensbeschouwelijke verschillen tussen de leerlingen en hun ouders. Leerlingen worden gestimuleerd een eigen mening te ontwikkelen. Een vraag als: "Hoe denk jij erover?" is belangrijk. Het ontwikkelen van waarden en normen vindt plaats aan de hand van onderwerpen als vriendschap, eerlijk of oneerlijk, goed en kwaad, etc. Zij worden (binnen algemeen aanvaarde grenzen) aangemoedigd begrip te tonen voor andersdenkenden. Het ontwikkelen van respect voor elkaar is een belangrijke doelstelling. Dit soort zaken wordt niet in aparte lessen behandeld maar wordt, afhankelijk van de situatie, zoveel mogelijk geïntegreerd in het totale onderwijsaanbod, maar ook in het 'leefklimaat' binnen de school.